עגלת מוצרי הבריאות שלך
לא נמצאו מוצרים בעגלת הקניות.
0.00 0

קוורצטין לבריאות הריאות ולחיזוק מערכת החיסון

גילוי הקוורצטין
אלברט סנט-גיירגי (1893-1986) הוא שגילה את הפלבונואידים ואת ויטמין C, והוא קיבל על כך פרס נובל בשנת 1937.
סנט-גיירגי גילה את הפלבונואידים כאשר הוא בודד ויטמין C מלימונים. חבר שלו שסבל מדימום בחניכיים הצליח להפסיק את הדימום על-ידי נטילת תכשיר גולמי עם ויטמין C שבודד מלימונים.
כאשר הבעיה חזרה, סנט-גיירגי נתן לחברו ויטמין C בצורה טהורה יותר. הוא ציפה לתוצאה עוד יותר מרשימה, אך למרבה הפתעתו הצורה המזוקקת יותר של ויטמין C לא הועילה.
לאחר מכן סנט-גיירגי בודד את המקטע של פלבונואידים מהתכשיר הגולמי המקורי של ויטמין C, נתן אותו לחברו וראה כי זה הביא לריפוי מלא.
תמצית הפלבונואידים הייתה יעילה יותר בטיפול באחד התסמינים המשמעותיים של מחסור בוויטמין C (דימום בחניכיים) מאשר ויטמין C.
במלים אחרות, נראה כי הפלבונואידים, ולא החומר הפעיל המשוער (ויטמין C), הם למעשה החומר הפעיל של לימונים.
סנט-גיירגי קרא לתגלית שלו "ויטמין P", בגלל יכולתו להפחית את חדירות כלי הדם (מהאות הראשונה של המילה האנגלית permeability שמשמעותה חדירות).
חדירות כלי דם מוגברת היא אחד מסימני ההיכר של צפדינה (מחסור חמור בוויטמין C).
בהמשך סנט-גיירגי הדגים כי התסמינים הקליניים של צפדינה נובעים ממחסור משולב בוויטמין C ובוויטמין P (פלבונואידים).
עם זאת, מאחר שפלבונואידים לא היו יכולים להחליף את הצורך בוויטמין D, הכינוי שלהם "ויטמין P" נשכח.
אמנם פלבונואידים לא נחשבים לאבות מזון "חיוניים" כמו הוויטמינים, אבל חשיבותם לבריאות האנושית זהה לחשיבות הוויטמינים והמינרלים החיוניים.
מהם פלבונואידים?
פלבונואידים הם פיגמנטים צמחיים. הם האחראים העיקריים לצבעם של פירות, פרחים וצמחי מזון רבים אחרים. עד כה זוהו יותר מ-8,000 סוגי פלבונואידים.
מולקולות פלבונואידים הן הגורם העיקרי האחראי לסגולות הבריאותיות של גרגרי יער, תה ירוק, תמציות צמחיות כמו תמצית גינקו ותמצית זרעי ענבים, וגם של מזונות-על כמו שוקולד מריר, פירות אסאי ופירות גוג'י.
הסגולות הבריאותיות של התרכובות הללו מרתקות אותי מאז סוף שנות ה-1970, אז התחלתי ללמוד תזונה.
לאחרונה עורכים המון מחקרים על התרכובות הללו, במיוחד על קוורצטין.
יש המכנים את הפלבונואידים "מהדדי התגובות הביולוגיות של הטבע". משמעות המונח היא שפלבונואידים יכולים לשנות את התגובה הביולוגית שלנו לגורמים משבשים שונים, כולל דלקת, נגיפים ואלרגנים.
קוורצטין הוא הפלבונואיד הדומיננטי, שכן נמצא כי יש לו מגוון רחב של השפעות מועילות על ביטוי ותפקוד של גנים אנושיים.

קוורצטין ובריאות הריאות
קוורצטין חשוב מאוד לתמיכה בריאות. רקמת הריאות מורכבת רק מתאי רירית הריאה (תאי אפיתל), כלי דם קטנים המורכבים מתאי אנדותל ורקמת חיבור עתירת קולגן.
המבנה, התפקוד והשלמות של הריאות תלויים מאוד בוויטמין C ובפלבונואידים, כמו קוורצטין. פלבונואידים בכלל וקוורצטין בפרט משפיעים על קולגן במספר דרכים, על-ידי:
חיזוק הקשרים הצולבים הטבעיים בין יחידות קולגן שיוצרים את מה שמכונה "משתית קולגן" ברקמת החיבור.
עיכוב של פירוק קולגן במצבים של דלקת או זיהום.
מניעת היווצרות ושחרור של תרכובות שמקדמות דלקת ופגיעה ברקמות.
בזכות ההשפעות המועילות הללו על הקולגן והנימים, קוורצטין ופלבונואידים אחרים חשובים במיוחד לתמיכה בכל רקמות הגוף, ולא רק בריאות.
שיפור של תפקוד מערכת החיסון
פרנצ'סקו די פיירו, ד"ר לרפואה ובעל תואר שלישי במדעים, מומחה בעל שם עולמי באימונולוגיה ומיקרוביולוגיה, ערך שני מחקרים קליניים עם צורה משופרת של קוורצטין בנבדקים עם זיהום נשימתי נגיפי חריף בשלבים מוקדמים.
במחקר הראשון 152 אנשים עם תסמינים קלים עד בינוניים של זיהום בדרכי הנשימה העליונות קיבלו את הטיפול המקובל בלבד, או את הטיפול המקובל בתוספת 500 מ"ג של קוורצטין (המכילים 200 מ"ג קוורצטין) פעמיים ביום, במשך 30 יום.
התוצאות היו חיוביות מאוד. בעוד בקבוצת הטיפול המקובל 28.9% מהנבדקים נזקקו לאשפוז, בקבוצת קוורצטין רק 9.2% נזקקו לאשפוז.
משמעות ההבדל הזה היא שקוורצטין הביא לירידה של 68% בשיעור האשפוז. גם משך האשפוז אצל הנבדקים שנטלו קוורצטין ונזקקו לאשפוז היה הרבה יותר קצר.
בקבוצת הטיפול המקובל בלבד משך האשפוז הממוצע היה 6.77 ימים, לעומת 1.57 יום בלבד בקבוצת קוורצטין. נוסף על כך, בעוד 10.5% מהנבדקים בקבוצת הטיפול המקובל פיתחו מחלה קשה מאוד שהצריכה אשפוז בטיפול נמרץ
ושלושה מהם אף נפטרו, אף אחד מהנבדקים שקיבלו קוורצטין לא נזקק לאשפוז בטיפול נמרץ, ואף אחד מהם לא נפטר.
במחקר אחר 42 אנשים עם תסמינים קלים עד בינוניים של זיהום בדרכי הנשימה העליונות טופלו בטיפול המקובל בלבד, או בטיפול המקובל בתוספת 500 מ"ג של קוורצטין (המכילים 200 מ"ג קוורצטין)
שלוש פעמים ביום בשבוע הראשון ופעמיים ביום בשבוע השני. לאחר שבוע אחד תוצאות הבדיקה של שניים בקבוצת הטיפול המקובל היו שליליות, ואצל ארבעה חל שיפור חלקי בתסמינים.
בקבוצת קוורצטין תוצאות הבדיקה היו שליליות אצל 16 נבדקים, ואצל 12 היה שיפור חלקי בתסמינים.
קוורצטין ומבני קולגן
מעבר לכך שהוא עוזר לוויטמין C לבצע את עבודתו, קוורצטין מעלה את רמת ויטמין C בתאים.
כמו כן, יש לו מגוון השפעות פעילות על חדירות הנימים וזרימת הדם, בעיקר בזכות חיזוק התאים מהם מורכבים הנימים (תאי האנדותל) ותמיכה במבני הקולגן.
קולגן, החלבון הנפוץ ביותר בגוף האדם, אחראי לשמירה על שלמות רקמות החיבור, הרקמות המחזיקות בין רקמות הגוף השונות, בכך שהוא יוצר את "המלט הבין-תאי". הוא גם אחראי לשלמות הגידים, הרצועות והסחוס.
שיפור הביצועים המנטליים והגופניים
השפעתו של קוורצטין על תפקוד המיטוכונדריה אחראית לתוצאות החיוביות שהודגמו במספר מחקרים, כמו שיפור הביצועים המנטליים/הגופניים של ספורטאים.
עם זאת, ההשפעה הכללית של אבקת קוורצטין רגילה על הביצועים הספורטיביים לא הייתה משמעותית במיוחד.
לעומת זאת, תכשיר קוורצטין עם ספיגה משופרת הדגים תוצאות משמעותיות יותר.
בפרט, במחקר בהשתתפות ספורטאי טריאתלון הודגם כי מתן תוסף קוורצטין במינון 250 מ"ג פעמיים ביום (שקול ל-200 מ"ג של קוורצטין ביום) מביא לשיפור בזמנים, לירידה בכאבי שרירים והתכווצויות שרירים לאחר אימונים ולקיצור משך ההתאוששות.
ההשפעה החיובית הזו יוחסה ליכולתו של קוורצטין לצמצם במידה משמעותית את העקה החמצונית ולמנוע פירוק של כדוריות הדם האדומות (המוליזה).
לאחר 14 ימים של נטילת קוורצטין הזמנים של הספורטאים השתפרו ב-10.6%, לעומת 2.4% בקבוצת הביקורת.
למעשה, קוורצטין עוזר לתאים לתפקד טוב יותר ויש לו השפעות מועילות רבות, כולל יכולתו לשמר ולשקם את תפקוד המיטוכונדריה (אברוני תאים שמייצרים אנרגיה).
הגברת ייצור האנרגיה מאפשרת לתאים לתפקד בצורה מיטבית ולווסת את פעילותם כראוי.
בזכות שיפור של תפקוד המיטוכונדריה קוורצטין יכול לטפל באחד הגורמים המרכזיים הנקשרים לתהליך ההזדקנות: ירידה בתפקוד המיטוכונדריה.
במוח תפקוד המיטוכונדריה משמש כמעין עמעם. כאשר אברוני המיטוכונדריה מייצרים מספיק אנרגיה המוח שלנו "מואר" באור מלא.
תפקוד לקוי של המיטוכונדריה מפעיל את העמעם וגורם לשכחה ולחשיבה "מעורפלת".
הקלה על אלרגיות
בתקופה האחרונה מתמקדים בחיזוק מערכת החיסון, אבל קודם לכן השימוש הפופולרי ביותר בקוורצטין היה לתמיכה במנגנונים נוגדי אלרגיה.
קיימות עדויות מחקריות נכבדות לכך שקוורצטין מעכב גם ייצור וגם שחרור של היסטמין ושל מתווכי אלרגיה כימיים אחרים, אותם משחררים תאי הדם הידועים בשמות תאי פיטום ובזופילים.
תאי הפיטום פזורים בכל רחבי גוף האדם, אבל הריכוז שלהם גבוה יותר ברקמה הסמוכה לריריות של דרכי הנשימה, מערכת העיכול והעור. הבזופילים נמצאים בזרם הדם.
מחקרים טרום-קליניים עם קוורצטין הראו שיפור במבנה ובתפקוד של תאי פיטום ובזופילים, כך שהם לא הגיבו לגירויים. קוורצטין גם חוסם ייצור מופרז של היסטמין ומתווכי אלרגיה כימיים אחרים.
קוורצטין וגם צורה מיוחדת שלו בשם EMIQ (איזו-קווריטין שעבר שינוי אנזימטי) מועילים לאנשים שסובלים מתגובות אלרגיות עונתיות
עם זאת, אציין שוב כי התועלת הזו מחווירה בהשוואה לתכשיר קוורצטין עם זמינות ביולוגית משופרת.
מחקר שנערך באיטליה הדגים כי מתן קוורצטין לנבדקים בריאים הביא לחסימת שחרור היסטמין במבחן תיגר היסטמין.
זה גרם לחוקרים לחקור את קוורצטין ב-58 נבדקים שסבלו מאלרגיות באף ובדרכי הנשימה. כל הנבדקים המשיכו לקבל את הטיפול התרופתי הרגיל שלהם
ונוסף על כך חלקם קיבלו 500 מ"ג או 250 מ"ג של קוורצטין Phytosome®, ואילו חלקם לא קיבלו אותו.
התוצאות הדגימו בבירור כי קוורצטין תרם לשיפור בתפקוד דרכי הנשימה, להקלה על גירוי באף ולשיפור ברמות נוגדי החמצון בדם.
הוא גם הוביל לירידה בשימוש במשאפים, בטיפות אף ובתרופות אחרות.
פעילות נוגדת נגיפים
כיום קיימת התלהבות רבה לגבי פעילות נוגדת נגיפים של קוורצטין, ובפרט יכולתו לחסום כניסה של נגיפים לתאים אנושיים או לעכב את יכולת השכפול של נגיפים.
חסימת כניסה לתאים חיונית לא פחות מעיכוב יכולת השכפול, שכן זיהום נגיפי לא יכול להתפתח ללא כניסת הנגיף לתאים.
נראה כי קוורצטין מצטיין בתחום הזה נגד נגיפים נשימתיים. קוורצטין מונע זיהום על-ידי חסימה של כניסת נגיפים לתאים.
קוורצטין גם מגביר את ההשפעה נוגדת הנגיפים של אבץ יוני. לאבץ הנמצא בצורה של יונים חופשיים, כלומר אינו קשור למולקולות אחרות, יש השפעה משמעותית לעיכוב של שכפול נגיפים.
הוא עושה זאת על-ידי עיכוב אנזים בשם רפליקז, אותו מייצרים נגיפים שונים. הנגיפים משתמשים באנזים זה כדי לשכפל את עצמם בתאים אנושיים.
קוורצטין משמש עבור אבץ בתור יונופור (תעלת יונים). הוא יוצר בדופן התא תעלה שמאפשרת ליוני האבץ להיכנס לתא המזוהם ולחסום שכפול של נגיפים.
באשר להשפעה נוגדת נגיפים ישירה, קוורצטין מעכב מספר אנזימים להם נגיפים זקוקים כדי לשכפל את עצמם.
מתן קוורצטין במקביל לוויטמין C מביא לתוצאות טובות יותר, ובמקרים מסוימים זה אף חיוני להשפעתו נוגדת הנגיפים של קוורצטין.
ויטמין C גם מסוגל לייצר מחדש קוורצטין פעיל בגוף. כאשר נוגד חמצון כלשהו מבצע את תפקידו ומנטרל רדיקל חופשי, הוא הופך לבלתי פעיל.
במקרה של קוורצטין, ויטמין C יכול למחזר אותו ולהחזירו לצורתו הפעילה. על כן, נדרשת רמה מספקת של ויטמין C מתזונה ומתוספים.
קוורצטין (וגם ויטמין C) גם מגבירים ייצור אינטרפרונים. אם אתם זוכרים, אינטרפרונים הם החומרים נוגדי הנגיפים של גוף האדם.
תאי דם לבנים משחררים אותם כדי להילחם בזיהומים נגיפיים. קוורצטין מחזק פעולות אחרות של תאי דם לבנים, כולל שיפור היכולת לנדוד לאזורי זיהום, לחסל אורגניזמים מזהמים ולהעלות את ספירת תאי הדם הלבנים בעת הצורך.